Kunnen mannen ook lijden aan een "postnatale" depressie?

Dat de man depressief wordt ten gevolge van gezinsuitbreiding? Of komt dat niet/nauwelijks voor?

Toegevoegd na 20 minuten:
Postnataal tussen haakjes, want zo heet het dan natuurlijk niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je?

Het beste antwoord

Jazeker, ook bij mannen kunnen er depressieve klachten ontstaan na de bevalling van de partner. Deze ontstaan bijvoorbeeld als gevolg van slaaptekort, grote drukte en veranderingen in de relatie met de partner
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee,is onmogelijk.
De verandering van de hormoonbalans in het lichaam is 1 van de oorzaken van een Postnatale depressie.Deze wordt veroorzaakt door de zwangerschap,in 1e instantie zorgen de eierstokken hiervoor,daarna neemt de moederkoek dit over.
Er ontstaat dan bij sommige vrouwen een verstoorde hormoonbalans met een postnatale depressie tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel... Opeens wordt de hele focus op het kind gericht, en kan de man het idee krijgen dat hij er maar een beetje bijhangt.
Of de verwachtingen zijn te hoog gespannen, en blijken dingen toch wat tegen te vallen. De voorpret is vaak leuker dan de realiteit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, alleen heet het dan een "gewone" depressie. Het heeft niets met hormonen te maken, terwijl een pnd bij vrouwen wel wordt veroorzaakt door een disbalans. Vooral progesteron is dan te laag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar het heeft een andere oorzaak dan bij de vrouw waar het bij de vrouw door hormonen komt, komt het bij de man door alle stress die het zwangerschap meebrengt.